تبلیغات
دزفول؛ شهر امید - پل تاریخی دزفول؛ نماد ملی اقتدار ایرانیان
 
دزفول؛ شهر امید
شهر امید نگاهی پر از هوای تازه وبلاگ شخصی محمد آذرکیش
درباره وبلاگ


دزفول ؛ شهر امید
نگاهی پر امید به شهر دزفول، میاحث مهم و روز در خصوص شهرستان ارزشمند دزفول

مشتاق شنیدن نظرهای شما هستم ...

مدیر وبلاگ : محمد آذرکیش
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
در مورد پل تاریخی دزفول مطالب زیادی منتشر شده اما این مطلب حاصل تحقیق و استفاده از منابع معتبر و بررسی بهترین مطلب برای معرفی پل تاریخی دزفول بوده که تقدیم همه دوستداران دزفول می شه اگر باز در این باره نکته ای یا مطلبی دارید بیان کنید :

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

پل تاریخی دزفول (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثری است که در این شهر قرار دارد. بنای این پل به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم و چندین هزار سرباز روی در سال 263 میلادی ساخته شد.
در سال 244 میلادی امپراتور گوردیان به ایران حمله کرد اما شکست سختی خورد و مجبور شد عقب نشینی کند. در آن زمان شاپور اول ساسانی در ایران فرمانروایی می کرد. شاپور به تعقیب امپراتور گوردیان پرداخت و تا سوریه ی کنونی پیش رفت. گوردیان در این عقب نشینی جانش را از دست داد و فیلیپ جانشین شد.
فیلیپ به شاپور پیشنهاد دادغرامت خسارت های وارد شده به ایران را بپردازد و به شرق رود فرات (مرز ایران و روم در آن زمان) باز گردد. شاپور پذیرفت و بدن گونه پیمان صلحی منعقد شد. اما 16 سال بعد در سال 260 میلادی امپراتور والریان با نادیده گرفتن پیمان صلح به ایران لشکر کشی کرد. او نیز شکست سختی خورد و به اسارت شاپور درآمد.

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

این بار رومی ها علاوه بر تعهد برای پرداخت خسارت های وارد شده به ایران مجبور شدند نیروی کار نیز به ایران بدهند. قرار بر این شد که اسیران رومی به اندازه ی هزینه ای که جنگ برای سپاه ایران داشته در پروژه های عمرانی ایران کار کنند.
پل سازی در آن زمان یکی از پروژه های مهم در ایران و به ویژه در خوزستان بود. بند میزان، پل شوشتر، پل دزفول و ... از ساخته های آن زمان است که اسیران رومی نیروی کار آن بودند و البته طراحی و محاسبات فنی آنها توسط معماران ایران انجام گردید.
پل قدیم اسامی مختلفی در طول حیات خود داشته از جملع جندی شاپور، روناش، شادروان، دیز و یکی از مهمترین اسامی آن اندامش بوده است.
پل تاریخی دزفول در میانه راه جندی شاپور و شوش بنا شده و در کنار آن دژی مستحکم ساخته شده بود تا از تخریب و تصرف راه زنان در امان بماند.

ضرورت ایجاد پل :
شاپور اول تصمیم گرفت شاهراه عظیم کشور را به وسیله پل ممکن نماید و سه پل مهم یکی در شوشتر، یکی در دزفول بر روی رود دز و دیگری را بر روی رود کرخه بنا نمود.

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

اهداف پل :
اول لشکریانش به سهولت بتوانند از این رودخانه عبور نمایند.دوم پایه پل ها را به صورت بند یا سد ساختند تا بتوانند سطح آب رودخانه را بالا برده و نهرهای واقع در سواحل چپ و راست رودخانه را پر آب سازند.
بنای پای پل ها از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر آورده شده اند و با بست های فلزی به هم متصل شده اند.
رومن گریشمن شرق شناس در خصوص پل می گوید : ایرانی ها نیازی به علم مهندسی رومی ها نداشتند بلکه وجود کارگران و اسرای رومی تنها دلیل به کار گرفتن آن ها در ساخت این بل بوده است.
ملات به کار رفته در پل ساروج است. ساروج تشکیل یافته از خاکستر، آهک، ماسه بادی و لویی (نی رودخانه که له می شود)، تخم مرغ، موی بز و شیر (عملکرد و راندمان و مقاومت ساروج را بالا می برد).
به خاطر سیلاب ها دهانه های وسط پل تخریب می شوند و در سال 1296 انگلیسی ها با طناب های تابیده آهنی راه عبوری درست کرده و از عابرین پول گرفته اند.

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

مرمت پل در دوره های مختلف :
اولین مرمت پل در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان صورت گرفت . پروفسور پوپ قدیمی ترین تعمیر پل قدیم دزفول را مربوط به زمان عضدالدوله دیلمی که از سال 338 تا 372 هجری سلطنت نموده است می داند.
از ابتدای قرن پنجم هجری یعنی از سال 400 تا 900 یک فاصله تاریخی در روند خوزستا به وجود می آید و به دلیل رفتن پایتخت به شمال  و شمال شرق این منظقه تحول خاصی در آن صورت نمی پذیرد. اما بعد از روی کار آمدن صفویان در ایران ، این منطقه دوباره رونق می یابد. بافت قدیم دزفول، بازار قدیم و مسجد جامع دزفول در این دوره به مانند دوران ابتدای شکل گیری خود رونق گرفتند.

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

در دوره ی صفویه و قاجار عرض پل برای توسعه ی رفت و آمد ها عریض تر شد.
بعد از جنگ جهانی اول و در زمان رضا شاه دولت ایران هزینه های انگلیسی ها پرداخت نمود و راه را آزاد گذاشت. به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در 15 فروردین ماه سال 1310 پل دزفول به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین بر روی پول های ملی عکس این پل چاپ گردید که نمونه ی آن در حال حاضر در موزه بانک ملی ایران نگهداری می شود. اهمیت  ارتباطی پل سبب گردید تا در سال 1316 به شکل فعلی آن مرمت و احیا گردد.
در بازسازی پل مردم دزفول به خصوص خاندان معزی شرکت فعالی داشتند از جمله شیخ محمد باقر معزی در این خصوص رباعی دارد :
گذر زین پل تو، با اندیشه راست
خوش آن  دل به یاد ایزد آراست
از آن پل کان صراط مستقیم است
نلغزد آن که این پل را بیاراست

پل تاریخی دزفول - عکس : محمد آذرکیش

در سال 1390 با راه اندازی دفتر ملی نمایندگی کمیسیون یونسکو در ایران، به دلیل اهمیت و ارزش های والای این اثر با شکوه تاریخی، مراحل مطالعات جدی تری برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی آغاز گردید. همچنین در تابستان سال 1390 شهرداری دزفول برای حفظ این اثر گران بها کاربری پل را از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل نمود . تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر جزو میراث جهانیان حفظ و ثبت گردد.

تهیه و تنظیم متن و عکس ها : محمد آذرکیش




نوع مطلب : جاذبه های تاریخی دزفول، 
برچسب ها : پل تاریخی دزفول، پل باستانی دزفول، پل ساسانی دزفول، پل قدیم دزفول، محمد آذرکیش، عکس دزفول، جاذبه های دزفول،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 1 اسفند 1391
محمد آذرکیش
جمعه 28 تیر 1392 01:11 ق.ظ
سلام واقعا که من فروردین براتون پیام گذاشتم ولی دریغ از یه جواب خشک و خالی.لابد برام مهم بوده که پرسیدم پس چرا جواب بقیه داده شده ولی من نه؟
محمد آذرکیشسلام اتفاقا نظر شما رو نگه داشتم تا به طور کامل پاسخ بدم بهش منتظر باشید ... به امید خدا یک پست کامل در موردش قرار هست بنویسم
جمعه 31 خرداد 1392 11:23 ق.ظ
سلام تشکر از عرق وعلاقه ای که نسبت به معرفی دزفول روامی دارید. اگر امکان دارد رفرنس ها ومنابع مورد استفاده را بنویسید تا اعتبار کار را بالا ببرد.
محمد آذرکیشسلام دوست عزیز حتما
ممنونم
دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 05:11 ب.ظ
منتظر نگاه مهربانتان سربزنید
محمد آذرکیشمرسی حتما
شنبه 24 فروردین 1392 02:47 ب.ظ
سلام خسته نباشید!سایت بسیار جامع و خوبی دارید من اکثر اوقات به سایت شما سر می زنم.مدت هاست یه چیزی فکرمو مشغول کرده خواستم بپرسم دزفول یه شهر تاریخیه ولی با وجود اینکه فاصله خیلی کمی با شوش داره حتی یک دهم آثار و تمدن اونجا رو نداشته و آثار باستانیش خیلی کمه مثلا شهر دره شهر که حتی نصف دزفول نیست پر از آثار باستانیه مگه دزفول جز حکومت عیلام نبوده؟پس آثارش کو؟چرا تپه های باستانیش یا حتی پل قدیمش تو کشور معروف نیست؟در صورتی که حتی پلهای شکسته ی خرم اباد که فقط یه خرابه ازشون مونده از پل ما معروف ترن؟من خودم تو کتاب نقشه کشی خواهرم عکس بیشتر پلهای دوره ساسانی و طرحشونو دیدم ولی حتی اسمی از پل دزفول برده نشده بود درباره حکومت آوان هم که مربوط به دوره عیلامه اسمی از دزفول نیست اگه بعد از طوفان نوح واقعا سزمینی به نام آوان که همون شهر ما باشه وجود داشته پس چرا هیچ جا جز سایت های شهر خودمون اسمی ازش برده نشده؟حتی به ندرت توریست خارجی این ورا پیدا میشه ببخشید که با چراهای زیادم خسته تون کردم ولی باور کنید تا الان جوابی براشون پیدا نکردم در ضمن کتاب تاریخ ده هزار ساله ایران و میخواستم که اطلاعات خوبی راجع به تپه های باستانی خوزستان داره ولی کتابفروشی معراج این کتاب و تا دونه ی آخرش فروخته بود نمیدونم از کجا باید این کتاب با همون قیمت قبلی بخرم اگه این کتاب و جایی سراغ سراغ داشتید لطفا کمکم کنید.
محمد آذرکیشسلام ممنونم از نظر شما حق دارید که این سئوال پیش بیاد براتون پاسخش رو نوشتم در یک پست جداگانه ارسال می کنم
شنبه 26 اسفند 1391 12:00 ب.ظ
سلام پایدار باشید
شنبه 26 اسفند 1391 11:59 ق.ظ
سلام دوست عزیزم...

بسیار زیبا بود لذت بردم پایدار باشید

بروز هستم منتظرتون هستم
محمد آذرکیشسلام ممنونم
چهارشنبه 9 اسفند 1391 03:26 ب.ظ
سلام دوست عزیز وب بسیار عالی دارید ما هم یه وب درباره ی دزفول داریم خوش حال میشیم بهمون سر بزنید اگه با تبادل لینک هم موافق بودی خبرمون کن
محمد آذرکیشسلام ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر